Di akhir kegiatan PBM semester 1 tahun pelajaran 2014/2015 akan dilaksanakan Ulangan Akhir Semester ( UAS ), sebagai acuan agar belajar lebih fokus menghadapai UAS 1 kususnya mata pelajaran kimia di kabupaten Boyolali bisa digunakan kisi-kisi sebagai berikut ; Klas X , Klas XI , Klas XII
Untuk tambahan pengetahuan , bacalah artikel berikut :
Penilaian amat penting kerana ia dapat menilai
perkembangan kognitif intelektual, emosi, bahasa dan komunikasi dan
tingkah
laku sesseorang kanak-kanak. Penilaian ini mencakupi penilaian
pengesanan,pengesanan diagnostic, penilaian perkembangan,penilaian
pencapaian dan penilaian psikologi. Penilaian ini boleh dilakukan
kepada
seseorang kanak-kanak sejak mereka lahir hingga ke akhir hayat Penilaian
boleh
dilakukan mengikut langkah demi langkah.
Langkah pertama ialah
menjalankan penilaian pengesanan. Penilaian
pengesanan yang dilakukan membolehkan simpton-simpton awal dapat dikenalpasti. Hal ini membolehkan ibubapa dan guru membawa
kanak-kanak tersebut berjumpa pakar seperti dooktor, pakar psikologi, pakar
terapi, pakar psikiatri dan lain-lain.
Ini bertujuan supaya penilaian diagnostik boleh dilakukan keatas
kanak-kanak tersebut.
Penilaian diagnostik amat
penting kerana ia dapat membantu ibubapa dan guru untuk mengenalpasti
ketidakupayaan kanak-kanak dengan tepat. Apabila penilaian diagnostik ini
dilakukan kanak-kanak tersebut akan
dilabel mengikut ketidakupayaan. Hal ini
membolehkan langkah yang lebih khusus boleh diambil untuk membantu kanak-kanak
tersebut.
Selepas melakukan penilaian
diagnostik, penilaian perkembangan akan dilakukan bagi mengetahui tahap
perkembangan seseorang kanak-kanak. Perkembangan kanak-kanak dilihat melalui
perubahan yang berlaku keatas kanak-kanak mengikut usia mereka. Selain itu tahap perkembangan yang berlaku
pada seseorang kanak-kanak juga diukur
melalui pencapaian.
Oleh itu penilaian pencapaian
akan dilakukan bagi mengukur tahap kebolehan seseorang kanak-kanak. Bagi
kanak-kanak yang mempunyai masalah terutama kanak-kanak berkeperluan khas
penilaian psikologi akan dilakukan.
Penilaian psikologi bertujuan untuk membantu penilai mengawal tingkah laku
kanak-kanak berkeperluan khas dari segi emosi,tingkah laku dan mental mereka.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar